Verkoopsvoorwaarden
Als je bij Write Away iets bestelt, ga je akkoord met deze voorwaarden.
Artikel 1: Onze levering van diensten en onze verkopen worden beheerst door het Belgische recht en deze algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden gelden als wet tussen de partijen en de klant erkent hiervan kennis te hebben genomen. Door het ondertekenen van een offerte of een bestelbon uitgaande van Write Away, aanvaardt de klant de bepalingen ervan en zal hij de geldigheid ervan niet meer kunnen betwisten. In het bijzonder kunnen de algemene voorwaarden van de klant onze algemene voorwaarden noch annuleren, noch wijzigen, tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van ons. Er wordt uitdrukkelijk bepaald dat onze algemene voorwaarden voorrang hebben op die van onze klanten. De klant doet uitdrukkelijk afstand van zijn algemene voorwaarden, met inbegrip van de voorwaarden voorzien op zijn facturen. Strijdige beschikkingen in de bestellingsvoorwaarden of de algemene voorwaarden van onze klanten worden voor ongeschreven gehouden.
Artikel 2: Voor alle geschillen of betwistingen, met inbegrip van deze betreffende de interpretatie van de onderhavige algemene voorwaarden, zijn de Hoven en Rechtbanken van Gent alleen bevoegd, zelfs in geval van oproeping in vrijwaring of van pluraliteit van verweerders. De geschillen die onder de bevoegdheid vallen van de Vrederechter, zullen onderworpen worden aan de vredegerechten te Gent. Wij behouden ons evenwel het recht voor het geschil te brengen voor de Hoven en Rechtbanken van de woonplaats of maatschappelijke zetel van de klant.
Artikel 3: Tenzij hiervan uitdrukkelijk wordt afgeweken, worden de uitvoeringstermijnen slechts te indicatieven titel gegeven. Het niet naleven ervan kan onze aansprakelijkheid niet in het gedrang brengen en kan in geen geval aanleiding geven tot schadevergoeding. Als leveringen op verschillende tijdstippen werden voorzien, moet elk van hen worden beschouwd als een afzonderlijk contract, zodanig dat alle voorvallen die een levering treffen zonder invloed blijven op de latere leveringen. In elk geval kan een door ons opgegeven leveringstermijn niet worden geëerbiedigd als de door ons gevraagde informatie, die wij nodig achten voor de uitvoering van de ons toevertrouwde opdracht, ons niet tijdig werd verstrekt.
Artikel 4: Onze offertes zijn geldig gedurende drie maanden, tenzij dat door ons uitdrukkelijk anders wordt bepaald. Ze vermelden de prijzen die geldig zijn op het ogenblik van de aanbieding. In elk geval blijven onze offertes slechts geldig als met de werken een aanvang kan worden genomen op de overeengekomen datum en als de werken kunnen worden verdergezet volgens de overeengekomen werkwijze of volgens de werkwijze die gewoonlijk wordt gevolgd. Als de klant onze offerte aanvaardt, dient hij ze ons ondertekend terug te sturen. Alle opdrachten of onderdelen daarvan die niet uitdrukkelijk in onze offerte of op de bestelbon zijn opgenomen, maar die door de klant bijkomend gevraagd werden, zullen bijkomend worden gefactureerd op basis van het tarief dat wij zullen toepassen op het ogenblik van de uitvoering van de voormelde opdrachten of onderdelen daarvan, verhoogd met de BTW en met de kosten die hierdoor zouden worden veroorzaakt.
Artikel 5: De ons toevertrouwde opdrachten zullen door onze zorgen, voor onze rekening en onder onze verantwoordelijkheid worden uitgevoerd. Als de klant of een derde die hij hiermee gelast heeft, de ons toevertrouwde opdrachten geheel of gedeeltelijk zelf uitvoert, wordt hierbij uitdrukkelijk bepaald dat wij aangaande die opdrachten elke verantwoordelijkheid afwijzen met betrekking tot de goede uitvoering daarvan. Wij zullen in dat geval vrijgesteld zijn van elke aansprakelijkheid voor zichtbare of verborgen gebreken en wij zullen niet meer kunnen worden aangesproken voor enige schadevergoeding. Wij zullen eveneens vrijgesteld zijn van elke verantwoordelijkheid als de klant na de levering van het product wijzigingen aanbrengt aan de vorm of de inhoud daarvan.
Artikel 6: Facturen dienen binnen dertig dagen te worden betaald. Bij opdrachten die langer dan een maand duren, kan tussentijds gefactureerd worden. De facturen die niet betaald zijn op de vervaldag zullen van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling vereist is, aanleiding geven tot een nalatigheidsintrest van 10% per jaar, berekend op het nog verschuldigde saldo van de factuur. Als onze factuur 30 dagen onbetaald blijft, zal de klant ons ten titel van forfaitaire schadevergoeding een bedrag verschuldigd zijn gelijk aan 15% van de nog te betalen som, met een minimum van 50 euro per factuur, onverminderd de conventionele nalatigheidsintresten, de gerechtelijke intresten, de eventuele verschuldigde gerechtskosten, met inbegrip van de gerechtsplegingsvergoeding, en de kosten en erelonen van de advocaat die wij zouden dienen te raadplegen om de betaling van onze factuur in te vorderen.
Artikel 7: Het leveren van onze diensten en onze verkopen hebben geen eigendomsoverdracht tot gevolg van auteursrecht, vormen, tekeningen, schetsen, schikkingen allerhanden, modellen, merken, octrooien of welkdanig intellectueel recht dat aan de leveringen gebonden is. Elke vertaling die door ons gemaakt zal worden op verzoek van de klant, zal vergoed worden op basis van het door ons aangerekende tarief op het ogenblik van dit verzoek.
Artikel 8: Elke klacht dient omstandig gemotiveerd te worden, ten einde ons toe te laten om te oordelen over de gegrondheid ervan. Zij dient, om geldig te zijn, schriftelijk geformuleerd te worden binnen de acht dagen na de levering. Na het verstrijken van deze termijn zal elke klacht beschouwd worden als onbestaand en laattijdig. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat elke andere vorm van klacht, zoals mondelinge, telefonische klachten, het terugzenden van de factuur, beschouwd wordt als onbestaand.
Artikel 9: Write Away kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige fout (zelfs een grove fout) van haar of haar aangestelden, behoudens ingeval van bedrog. Write Away zal, wat ook de oorzaak, de vorm of het voorwerp is van de vordering waarbij de aansprakelijkheid wordt ingeroepen, in geen geval aansprakelijk kunnen worden gesteld voor enige gevolgschade zoals bijvoorbeeld verlies van verwachte winst, daling van omzet, verhoogde operationele kosten, verlies van cliënteel, welke de klant of derden zouden lijden ten gevolge van enige fout of nalatigheid van Write Away of een aangestelde.
Artikel 10: In geval van verbreking van de overeenkomst ten nadele van de klant, wordt er uitdrukkelijk overeengekomen dat de klant ons een schadevergoeding verschuldigd zal zijn die begroot zal worden in verhouding met de reeds geleverde prestaties en met de reeds blootgestelde kosten, die minstens de helft zal bedragen van de prijs die met de klant overeengekomen werd voor de toevertrouwde opdracht, vermeerderd met het betaalde voorschot.
Artikel 11: Als tussen ons en de klant uitdrukkelijk overeengekomen werd dat één of meerdere voorschotten zouden worden betaald door de klant bij het begin van de uitvoering van de ons toevertrouwde opdracht of in de loop van de uitvoering daarvan, zullen wij gerechtigd zijn om in geval van niet-betaling hiervan op het overeengekomen tijdstip, onze werkzaamheden stop te zetten en de verbreking van de overeenkomst vast te stellen. De schadevergoeding verschuldigd voor deze verbreking zal dezelfde zijn
als deze bepaald bij artikel 10.
Artikel 12: Write Away verbindt zich ertoe alle te verstrekken diensten met zorg uit te voeren. Alle prestaties van Write Away zijn middelenverbintenissen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Write Away is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde input door de klant.
Artikel 13: partijen verbinden zich ertoe de commerciële en technische informatie en de bedrijfsgeheimen die zij vernemen van de andere partij, zelfs na de beëindiging van de overeenkomst, geheim te houden en enkel te gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 14: De klant gaat ermee akkoord dat hij wordt opgenomen in het klantenportfolio van Write Away.